Uważajmy na oszustów działających na tzw. ,,BLIKA”
Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy wymyślili kolejny sposób na wyłudzanie pieniędzy. Przestępcy wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich, a następnie wysyłają wiadomość do znajomych osoby, której konto zostało zhakowane i proszą o szybką pożyczkę na zakupy. Bądźmy czujni i zachowajmy ostrożność.
Od początku sierpnia Komenda Powiatowa Policji w Sępólnie Krajeńskim otrzymała trzy zgłoszenia dotyczące oszustw metodą „na Blika”. Łącznie mieszkańcy powiatu sępoleńskiego stracili około 3 tysięcy złotych. Problem ten ma jednak zasięg ogólnopolski.
Schemat działania przestępców zazwyczaj jest taki sam. Oszuści po przełamaniu zabezpieczenia konta na portalu społecznościowym danej osoby, wysyłają do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą, np. zapłaty za zakupy bo właśnie stoi przy kasie, bądź że w trakcie zakupów wyczerpał mu się dzienny limit, albo że trwają prace techniczne w ich banku. Następnie prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaci pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
Ofiarą tego oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają numeru konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru. Kupujący myśli, że po dokonaniu w ten sposób płatności, zamawiany towar zostanie do niego szybciej wysłany. Pamiętajmy, że osoba, która otrzyma ten kod jest całkowicie anonimowa. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o numer konta, dane do przelewu lub wysyłkę za pobraniem i w obecności kuriera sprawdzić paczkę.
Policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby nie były one zbyt łatwe do odszyfrowania. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- W każdym przypadku, gdy ktoś za pośrednictwem internetu prosi nas o pożyczkę zweryfikujmy te informacje osobiście lub telefonicznie.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub znanych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Informujmy dzieci o zagrożeniach jakie mogą wystąpić w trakcie korzystania z internetu.
- Sprawdzajmy historię przeglądarki oraz kontrolujmy witryny internetowe, które przeglądają nasze pociechy.
- Zablokujmy te witryny, których według nas mogą być nieodpowiednie lub stanowić jakieś zagrożenie dla naszych pociech.
- Dbajmy o to, aby nasz system operacyjny oraz oprogramowanie, którego używamy były zawsze aktualne.
- Jeśli nasze konto na portalu społecznościowym zostało przejęte przez oszustów, którzy rozsyłają wiadomości z prośbą o nr BLIK – jak najszybciej poinformujmy o tym wszystkich naszych znajomych.
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Natomiast podczas zakupów internetowych, kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania.